להוריד את הכיכר אל העם

 

צילום אווירי של כיכר דיזנגוף משנות ה-40 של המאה הקודמת.

בעיריית תל אביב הולכים מהקל אל הכבד. את כיכר אתרים והמבנים שסביבה, ואת המגה-סטרוקטורה המכונה "התחנה המרכזית החדשה" משאירים לראש עיריה חזק יותר. לכן בחרו לתקן את הקל ביותר.

אלא שכיכר דיזנגוף חייבת לרדת אל העם. ההגבהה המלאכותית שנכפתה עליה חיסלה אותה, את החלל שמעליה ואת המבנים הבאוהאוסיים שמסביבה. אין כיכרות מרחפות ולבטח לא עולים לכיכר –  לא במדרגות, לא ברמפות וגם לא במשטחים הדורשים טיפוס. לכיכר חייבים להגיע בנוחיות מקסימלית. הכיכר חייבת להיות מפולסת בהתאמה עם שאר הרחובות שפוגשים אותה. את פסלו של האמן יעקב אגם –  פסל שיש בו אמירה מסוימת –  יש להעביר למקום אחר, מקום שבו חספוסה של היצירה יוכל להשתלב בקונטקסט קיים.

את הכיכר המוגבהת שנבנתה בשנת 1976 יש להרוס, לשטח, ליישר ולהתאים למפלסים הקיימים שמסביב. צריך לחשוף את היופי שיש בחזיתות המבנים שמסביב.

יש להראות את מבני הבאוהאוס במלוא הדרם. אחרי שיפוץ המבנים שעוטפים את הכיכר נוכל לראות מכל מקום את הכניסות המקוריות, את האופי הארכיטקטוני של כל המבנים שמסביב. החלל האווירי-מעגלי שמעל הכיכר חייב להיות פתוח. זה יתקיים רק אם נהרוס את הכיכר הנוכחית ונבנה כיכר בסגנון שנת 1935, השנה שבה נבנתה הכיכר שתוכננה על ידי האדריכלית ג'ניה אוורבוך.

חייבים למשוך את הולכי הרגל למרכז הכיכר. אסור להפוך אותה לאי תנועה בלבד. במרכזה יש למקם בריכה מעוגלת, שטוחה ורגועה. סביב הבריכה יש להציב ספסל עץ נוח לישיבה ממושכת, שיעקוב בגיאומטריה שלו אחרי הצורה המעגלית של הכיכר. לאחר מכן יהיה מרחב מעגלי נוח להולכי הרגל.

בקצה החיצוני של הכיכר יש לבנות ערוגה ולשתול בה פרחים, שיעטפו את הכיכר בגובה של כ-40 סנטימטר מעל מפלס הכביש. ערוגה זו תוסיף טבע לכיכר ותשמש גם כאלמנט בטיחותי להולכי רגל. צריך לאפשר גישה לכיכר מכמה מקומות, גם כשיעטוף אותה כביש טבעתי, ובשכבה החיצונית ביותר תהיה מדרכה שתלווה את כל החנויות והמסעדות שמסביב.

 

כיכר דיזנגוף המוגבהת. צילום: יוסי מטלון

אין ספק שכיכר מוגבהת ומעליה פסל איכותי אך חד חוסמת את ההמשכיות הוויזואלית המרחבית שיש מסביב לה. ההגבהה הזאת מונעת את הפתיחות הנחוצה בסביבה האורבנית הלחוצה שמסביב.

ייתכן שיש גם להגביל את התנועה המוטורית בכיכר. זה המקום להתחיל לחשוב על הגבלת התנועה בתל אביב – למנוע מבעלי רכב הבאים מערים אחרות להיכנס ללב העיר. חייבים לחשוב בגדול ולהקים רכבת עילית/ תחתית או תחבורה ציבורית אחרת שתהיה זולה, איכותית ויעילה. ברגע שתהיה מערכת הסעה ציבורית אמינה, כמות כלי הרכב בכיכר בפרט ובעיר בכלל תפחת באופן משמעותי.

ברור לכל כי את הנוסטלגיה קשה לשחזר. מסביב לכיכר דיזנגוף, בשנותיה היפות, לא היו ממש כלי רכב. המצב הזה לא ישוב. אבל בעזרת תכנון מבוקר, איכותי ומתחשב, אפשר לשקם את המקום הזה, לנקות אותו, להוסיף חוויות פוזיטיביות במרחב הציבורי הזה בכדי שהוא "ימגנט" אליו שוב עוברים ושבים. בהזדמנות זו נוכל גם לטפל בסביבה האנושית שמאכלסת את הכיכר בשנים האחרונות וזקוקה אף היא לשיקום יסודי נבון.

 

 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • נופלת מגרייס  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 2:04 pm

    ואפשר להשאיר אותה כמו שהיא
    פרועה ומטונפת
    בית לחסרי בית
    ספסל לזקני העיר
    תחנת הזנה ליונים המאובקות

    "אין ספק שכיכר מוגבהת ומעליה פסל איכותי אך חד חוסמת את ההמשכיות הוויזואלית המרחבית שיש מסביב לה"

    אין לי מושג על מה אתה מדבר.
    זה דיזינגוף.
    דיזינגוף של 2007
    יש לה ויזואליה של מחלת נפש תחבורתית.
    הדרך היחידה שבה יהיה איזה טעם בהורדת הכיכר לגובה הכביש היא הפיכת דיזינגוף או חלק ממנו למדרחוב סגור לרכבים.

  • יוסי  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 2:28 pm

    הכיכר חוסמת את ההמשכיות של רחוב דיזנגוף. הכיכר היא סוג של נפח שגדל ממרכז הכיכר הישנה וסתם את הכיכר, חסם את הרחוב והסתיר את כל המבנים שמסביב. הכיכר המוגבהת הרסה את העסקים והחנוית שסביבה.
    ובאשר לרכב, נכון אנחנו בשנת 2007. לכן הצעתי להגביל את התנועה בכיכר, לאפשר לעסקים להוביל סחורה ולמנוע מאלו שמגיעים מערים אחרות לסתום את הכיכר ואת העיר. בערים מפותחות באירופה עשו את לפני שנים רבות.

  • שרון רז  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 3:41 pm

    מעניין. דיון חשוב.
    אני חשבתי תמיד שהכיכר המוגבהת היא טעות, והרמפות, ומה שנוצר מתחת וחסימת הבניינים. אתה מנמק ומסביר ואתה כנראה צודק ברוב דבריך. אבל.
    דווקא בזמן האחרון ודווקא אני (שמעדיף תמיד את האותנטי, המקורי, הישן והותיק) מהרהר בחוסר החלטיות לגבי העניין. יש אצלי פתאום ספקות. אולי ההגבהה העכשווית הקיימת היא בכל זאת משהו שיש לו יתרונות ושאחר כך נבכה על הריסתו. לא יודע. אין לי תשובה ברורה. גם אתה לא מצליח לספק תשובה מוחלטת מה יהיה אחר כך וכותב על כך שבצילומים של אז לא היתה כמות מכוניות גדולה ולכן הכיכר היתה יפה. עכשיו מה שעלול לקרות הוא שיקיפו את הכיכר שתונמך בחזרה המוני אוטובוסים ומכוניות ואנשים אולי לא ממש יצליחו או ירצו לשבת בכיכר, מוקפים בתנועה ובפיח. קשה לדעת וקשה לנבא.
    בנושא זה אינני מצליח או לא רוצה להיות ברור והחלטי

  • יוסי  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 3:59 pm

    בנושא התחבורה – מסביב לכיכר.
    במנהטן, כיכר שהיתה עד לפני מספר שנים צומת/כיכר שלא ממש תיפקדה. הדבר לא עבד.
    בינתיים בנו פרויקט יפה מסביב למקום, שיפצו את תחנת הרכבת התחתית במקום ו..בנו כיכר, בנו שוב בצורה יותר מאוזנת את כיכר קולומבוס.
    ואכן כיכר קולמבוס הפכה להצלחה.
    וכל זה במרכז ניו יורק סיטי, מנהטן, ששם הכל רועש וזז.
    תמונות של המקום אפשר לראות בלנק הזה:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Columbus_Circle

  • רינה  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 4:34 pm

    דיירי הפרובינציה. להגביל כניסת רכבים לתל-אביב? סרסת אותנו וגם את "עיר ללא הפסקה". דוקא הכיכר בניו-יוק נראית מעולה, פתרון מצויין. ולא שבדיזינגוף לא יהיה ככה?

  • יוסי  ביום ספטמבר 8, 2007 בשעה 5:13 pm

    צריך להגביל כניסת כלי רכב ללב העיר, לעיר ההיסטורית. לרמת אביב ג' יהיה מותר לכולם להגיע. שיגיעו לשם מהרצליה, רמת השרון, סביון, כפר-שמריהו, רמת גן, חולון, בת-ים ועוד.
    אבל להתנחל בכיכר דיזנגוף, הבימה, רוטשילד ועוד, יהיה תשלום או איסור.

  • משה ברזניאק  ביום ספטמבר 9, 2007 בשעה 8:58 pm

    אני מסכים שצריך להגביל כניסת רכבים, לכיכר ולעיר בכלל. אבל בצורה סלקטיבית? כניסה לתל אביבים בלבד? גם ככה בגלל תל אביב לא התפתחו כמעט חיים עירוניים מאשדוד ועד נתניה. אז עכשיו תחסום אותנו?
    חלק גדול מההצלחה בתל אביב היא בזכות וגם על חשבון הפריפריה שלה. למי שבא מבחוץ אין עניין להגיע לרמת אביב, שהיא ממילא לא חלק מתל אביב. אנחנו באים בגלל המרכז.

  • יוסי  ביום ספטמבר 9, 2007 בשעה 9:08 pm

    הכוונה לא למנוע מתושבי ערים אחרות לבוא לתל אביב, להיפך.
    הכוונה שיבואו, אבל בלי רכב פרטי וזאת בתנאי שיספקו לתושבי הערים שמסביב תחבורה ציבורית יעילה, זולה ואמינה. בעולם הגדול מגיעים לאולמות הגדולים ביותר במרכזי הערים, בעזרת תחבורה ציבורית, גם בתל אביב צריך לאמץ את השיטה הזאת. במקום לבנות חניונים, יש לבנות מערכת רכבות יעילה שתכנס גם ללב העיר.
    לתל אביבים חייבים לתת להיכנס כי הם גרים שם ולבטח הם רוצים להגיע עם רכבם לביתם.

  • משה ברזניאק  ביום ספטמבר 10, 2007 בשעה 3:47 pm

    כן, אם זה אני בהחלט מסכים. התבלבלתי בגלל ההתייחסות שלך ל"תושבי תל אביב" ולא ל"תושבי האזור" עצמו, שמן הסתם יצטרכו להיכנס (אם כי אני לא חושב שצריך לשלול סגירה של אזורים צפופים מסויימים לכניסת רכב לחלוטין, מקומות שהמחיר לאיכות החיים בה יהיה שאין אפשרות להחזיק רכב).
    הבעיה היא שבלי גזר המקל פוגע מדי. הרי גם כשתיבנה מערכת רכבות, היא לא תהיה יעילה, כי הרכבת תהיה עוד מפגן כוח ולא השקעה אמיתית בתושבים: היא תקשר בין מקומות שלא צריכים קשר, הלו"ז יהיה דליל בגלל שלא יהיו הרבה משתמשים למערכת היקרה מאוד, התחנות יכילו בעיקר חניה… זה מה שקורה בהרבה מהתשתית של רכבת ישראל כבר עכשיו. קשה לי להאמין שבמטרופולין דן זה יהיה שונה.

  • יוסי  ביום ספטמבר 11, 2007 בשעה 12:16 am

    אם לא ננסה לא נדע!

  • מיכל  ביום ספטמבר 11, 2007 בשעה 1:07 pm

    הכוונה שיבואו, אבל בלי רכב פרטי וזאת בתנאי שיספקו לתושבי הערים שמסביב תחבורה ציבורית יעילה, זולה ואמינה.

    נו, באמת…
    על זה נאמר: חלומות באספמיה

    ראה תגובתי בנושא באתר ארכיג'וב

  • יוסי  ביום ספטמבר 11, 2007 בשעה 1:26 pm

    אם לא נחלום?—-הכל מתחיל מחלום קטן.
    נו באמת.. בעולם הגדול זו המציאות.
    בואו וניצור מציאות פוזיטיבית גם כאן.
    צריך להאמין.

  • יורם  ביום אוקטובר 10, 2007 בשעה 11:15 am

    כיון שהיה צורך לבנות מהר מהר לאחר קום המדינה הכל היה זול ומהר בלוקים וטיח-היום שיש קצת יותר אמצעים יש השתפרות אך את הנעשה אין להשיב

  • לימור  ביום מרץ 24, 2011 בשעה 12:53 pm

    דרך אגב בלינק המצורף של כיכר קולומבוס – אין כמעט אנשים בכיכר, בטח לא כאלה שיושבים בה להנאתם על ספסלי העץ ישיבה ממושכת…

  • מיכאל פדידה  ביום מאי 12, 2011 בשעה 7:31 pm

    אי אפשר לשוב אל הנעורים

    הרעיון לשחזר מחדש את הכיכר – לא יצלח. וזאת מסיבה פשוטה- רחוב דיזנגוף שינה את אופיו והדבר בא לידי ביטוי גם בכיכר. פעם הרחוב שימש כטיילת עירונית – אנשים "הזדנגפו" והלכו להנאתם לאורך הרחוב. היום – הרחוב סואן ולא נעים לטייל בו. בתי הקפה שפיארו את הרחוב נסגרו או ירדו מגדולתם ואת מקומם תפסו בתי קפה במקומות אחרים בעיר."דיזנגוף סנטר"(יחד עם קניונים אחרים) מושך אליו את האנשים ומוציא אותם מהרחוב ומטיל שיממון אורבני ברחובה של עיר . בעבר הרחוב משך אנשים ומימלא אנשים גם הגיעו לכיכר.כיום חדל הרחוב לשמש אבן שואבת לאנשים שרוצים לחוש את חיי הרחוב העירוני. הנמכת הכיכר והשבתה למפלס הרחוב תעביר את רעש התחבורה ואת הזיהום שהיא יוצרת – ישר לאנשים שישבו או יהלכו בכיכר ויבריחו אותם ממנה.
    לכן אין טעם בהנמכת הכיכר וצריך להשלים עם השינויים ולא ניתן להשיב את ימי הנעורים של הכיכר.
    מיכאל פ.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: