בעבר היה רגיל לחשוב שטיול בטבע כולל ביקור בסביבה טבעית, אותנטית, ראשונית. בסביבה כזו כולם מצפים לגעת, לטעום ואולי להריח ראשוניות חומרית טבעית, כולם חפצים לראות חומרים שהיו קיימים שם מאז ומתמיד ולצפות במורפולוגיה טבעית מושלמת. בזמננו אנו, מי שחשב שבביקור בים המלח הוא יחווה רק טבעיות סביבתית מושלמת, טועה. בעוד שנתיים וחצי, בהשקעה של מאתיים מיליון ₪, בתכנונם של האדריכלים במשרד יסקי, מור, סיון, יבנה, נחשו מה, קניון, עוד קניון (לא זה שבטבע), שיהיה עטוף בלוחות מתכת בוהקת, בפסי אבן חתוכה שנחתכו באמצעות מכונת חיתוך מדייקת, בקווים ישרים שיקיפו אותו מכל צדדיו ובעיקר, בסדיני זכוכית מנצנצת שיעטפו אותו. הקניון החדש ימוקם על שפת ים המלח, בקצה הגדה. אין עוררין שנוכחותו המלאכותית של עוד קניון ("קניות + חניון"), תהיה זרה וצורבת בסביבה הטבעית הנמוכה ביותר בעולם.
החומרים התעשייתיים, זכוכית ולוחות אלומיניום מלוטשים, שנוצרו על ידי מכונות בבתי חרושת מתכתיים, בולטים בניגודם המוחלט לסביבת ים המלח. החומרים ההיי-טקיים שישפכו על קרקע בתולית, יוצרים דיסונאנס קשה לעיכול. החומרים שנוצרו על ידי האדם הם חומרים סינתטיים קרים, מנתקים ומנותקים לעומת החומרים והסביבה הטבעית החיה, המקרבת והנושמת באזור ים המלח החי מאנרגיות מקומיות טבעיות.
הנופש והחופשה שאנשים רוצים כשהם מגיעים לאזור ים המלח הוא כזה שעוזב את הכאוס העירוני מאחור ומגיש להם שקט, שקט וויזואלי, חומרי ובעיקר שקט תפעולי. משפחות וקבוצות מטיילים יורדים לים המלח לא בכדי להיות מופעלים על ידי מרחבי קניות המציגים למכירה "מותגים" מבוקשים, (כגון: הלבשה, הנעלה, תכשיטים, מסעדות גורמה), שניתנים לרכישה בכל מקום עירוני אחר במרכזי קניות אחרים בארץ.
יש להזכיר כי אנרגיות רבות יבוזבזו בקניון ים המלח. קירור המקום ביחד הטיפול האינטנסיבי שנדרש בכדי לקיים קניון, ישפיעו ללא ספק על מערך התשתיות במקום. לוגיסטיקה מורכבת של משאיות רבות שיובילו הלוך ושוב סחורות למכירה ביחד עם כלי רכב רבים, יגרמו לזיהום שלבטח יהפוך כל גוש מלח לבן, לאפור ושחור. האיזון האקולוגי יופר וייצר סביבה פגועה.
לא נסתר מן העין כי השירותים שיסופקו בקניון החדש יפגעו בעסקים הקטנים הקיימים בבתי המלון הקיימים מזה שנים רבות. מרכזי הטיפול הייחודיים לבתי המלון הקיימים, שכבר מתחרים על ליבו של המבקר בתחרות קיימת, יאלצו להתמודד גם מול מתחרים חדשים שיצוצו בקניון החדש חדשות לבקרים.
אם ניקח לדוגמא את האי Key West בארה"ב, פלורידה, שהוא האי הדרומי ביותר במדינת פלורידה (140 ק"מ מקובה), נראה כי זה אי מאוד פופולארי המוצף במבקרים בכל חודשי השנה. במדינה שהמציאה את הקניון (Mall or Shopping Center), לא נוכל למצוא שם אפילו קניון אחד, הסביבה נשארה בריאה ופעילה. אפשר לראות שם הרבה חנויות הממוקמות ברחובות מסחריים קטנים ובמבנים נמוכי קומה, שמציעים למכירה סחורה שקשורה להיסטוריה של האי ולאופיו המיוחד. לעומת זאת, באזור ים המלח נחזה פתאום בחללית מתכתית עצומה שנחתה צמוד לחוף הים, בדריסה גסה על הטבע העדין.
הקניון המוצע יכול להבנות על כל מגרש חניה נטוש ברמת גן או באיזו צומת פנויה בין חדרה לגדרה. מה לקניון הזה ולים המלח?! אכן, קשה, או בלתי אפשרי לתכנן "קניון" שיתאים מבחינה אינטלקטואלית לסביבת ים המלח. כל רעיון אדריכלי שינסה לייצר גישה תכנונית שתציג את הסביבה הייחודית של ים המלח, יבטל במהרה את היוזמה הזאת. אין "קונספט" או "מקור השראה" מקומי שיפיק מבנה מסחרי כזה, מבנה שבו תרבות הצריכה תפרח על חשבון הסביבה הטבעית הראשונית.
תגובות
אתה רק שוכח כמה דברים
1. יצירת אלפי מקומות עבודה
2. יצירת אטרקציה מיוחדת, שאין מה להתווכח שהיום שופינג זה אטרקציה תיירותית
3 היום יותר מחצי מהמבקרים בורחים משם לאחר יום אחד בלבד בגלל שאין מה לעשות ואולי זה ישנה את התמונה
4. כל מקום שלא קיבל את המודרניזציה סופו להיכחד… כבר כיום המקום נראה מוזנח ואולי הגיע הזמן שישיקעו שם
תודה עבור התגובה. אז ככה,
1. מי רוצה להביא לשם אלפי אנשים, למשוך אנשים לצרכי עבודה למקום "טבעי" כזה, זה יזהם כל חלקה טבעית שנשארה בסביבה הזאת. קשה לתאר מה יהיה שם כאשר אלפי כלי-רכב יסתובבו שם.
2. שופינג בים המלח?! בכל עיר ובכל צומת פנויה יש היום כמה "קניונים". נראה לך הגיוני לנסוע לשם, לבזבז זמן, בכדי לרכוש כמה מותגים.
3. חם, לוהט שם, ההתנסות היא ליום-יומיים, לאחר מכן ובצדק, כולם חוזרים העירה.
4. יש לחדש ולשפץ חלק מהמקומות שם, להוסיף בתי קפה/מסעדות במקומות צנועים שלא יפגעו ב"קונטקסט" ולא קניון לרכישת מוצרי הלבשה, הנעלה, תכשיטים או רהיטים.
אין מה לעשות עם עצות פרקטיות בשביל זה יש אנשים פרקטיים. מספיק שתיתן עצות אדריכליות וגם זה בחינם. לפחות בזה אתה מבין יותר מאחרים. כולם רוצים להיות מעשיים ולהבין בכל תחום, ככה נוצר הסלט. אפשר לנצל את המערות או ללמוד מארמון הורדוס פרק בעיצוב הסביבה. לא כל דבר חייב להיות צעקני או זר לסביבתו, אבל כאן צריך חושים טובים יותר. אגב המילה מודרניזציה לא אומרת כלום כאשר באים לתכנן . שמה צריך כשרון ולא פטפוטים
היי יוסי
שמי מוטי ואני מצוות ההקמה של הקניון,
ראשית אנחנו שמחים שאנשים כמוך מעלים מודעות ירוקה,
שנית אני שמח לבשר לך כמה פרטים שנלקחו בחשבון,
1. מתוך כבוד לטבע, עשינו מאמצים כבירים הכרוכים גם בעלויות לא מעטות לשנות את תכנון הקניון מ 2 קומות לקומה אחת בלבד, וזאת בברכת המועצה המקומית והחברה להגנת ים המלח.
2. הקניון עתיד להיבנות במרכזם של כל הבתי המלון, ולא בשטח פתוח ובתול
3. הקניון עתיד להיבנות במקום שכיום ישנם מבנים לא מפותחים, חניונים נטושים ומפגע תבאורתי, תכנון לוקה ומבזבז אנרגיה מאין כמותו, כך שבניית קניון חדש ומודרני תיטיב עם האזור בכללותו
4. כחברה בריטית, החברה מתכננת לייבא לארץ סטנדרטים חדשים של בנייה ירוקה
מודה לך מאד
מוטי
כמו כן, בתמהיל הקניון כמו שראית בכתבות מתוכנן דגש על הסעדה ותיירות מרפא
ופעם ראשונה בהיסטוריה מתוכנן בתוך הקניון ״מוזיאון ים המלח״ שעליו תוכל לקרוא בתקשורת
תודה
מוטי