יופי פיננסי

 

האור הלילי החיצוני מבליט את חיצוניותו ובאותה מידה מדגיש את ריקנותו הפנימית.

רבים מגורדי השחקים היוקרתיים שבתל אביב נראים ממרחקים בעזרת תאורת לילה דקלרטיבית המודבקת למעטפת העליונה של המבנים. הם דומים למגדלי אור המזהירים את הנווטים הימיים מפני קו היבשה. המגדלורים המיתולוגיים לאורך החופים, הזהירו את הנווטים הימיים מפני הקו היבשתי המסוכן, לעומתם, המגדלורים האורבאניים מבחינים בין קו העושר לקו העוני, בין "השופוני" לקלאסי ובין מה ששונה בנמוך לעומת הגבוה. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תאורת המגדלים הצפון תל אביביים מכוונת את מבטנו כלפי מגדלים זוהרים המבליטים את העושר הקוסמטי שהושקע בהם, היא מבליטה בעיקר את תפקידו של המגדל כנקודת ציון אורבאנית לילית בשטח הטופוגראפי, כביכול נקודת יופי פיננסי שכל תושב חייב לדעת את מקומה.

גופי התאורה יוצרים כובעים בולטים, צעיפים מסובבים ופייטים נוצצים שנתפרו על גורדי שחקים מעוצבים. העיצוב המלוקק במגדלים המושקעים טוב בעיקר לשעות היום, לשעות שהפעילות הפנימית אינה משתקפת החוצה. בשעות החשיכה המגדלים שנשארים חשוכים, זקוקים לאלמנט בולט נוסף , אלמנט שיצהיר לכל שאכן הם קיימים, אבל לא בטוח שהם ממש חיים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

למרות הניקיון האדריכלי, הגישה האדריכלית שמובילה את הסגנון העכשווי, החליטו המעצבים ביחד עם המשווקים הכוחניים, להדביק גופי תאורה ליניאריים ונקודתיים. הקישוטים הנכונים לסגנון הפוסט מודרני נראים כגופים זרים קיטשיים שננעצו על המגדלים הפריזמתיים.

 על המגדלים השחילו נצנצים בצבעים שונים, בכדי שאלו יהממו את הצופים בו ויימשכו כלפיו את תשומת הלב והעין, ירתקו אותנו מבלי שנדע למה. זהו אפקט שמעורר את הסביבה החשוכה באמצעות פירוטכניקה חשמלית, סוג של מפגן כוח כלכלי וויזואלי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גורדי השחקים המתגרים בגובה וכאילו מנסים כשמם, לגרד, לגעת בשמיים, בעננים , נעצרו לפתע על ידי קווי תאורה עליונים אופקיים שהושקעו בתוך מעקה הגג. אלמנטים אלו עוצרים את תפיחת המגדלים ומונעים מאינספור הקומות להזדקר כלפי מעלה, מונעים מהם להתרומם כלפי הבלתי מוגדר וחוסמים את האנרגיה של גורדי השחקים המושכת את נפחם יותר ויותר כלפי מעלה.

הקישוט באמצעות תאורה לילית מתאים למכוניות נוסעות, לעצים, למגדלים באירועים מסוימים, בחגים כמו: יום העצמאות או ראש השנה. כשזה הופך לקישוט קבוע, זה מוסיף שכבה שאינה שייכת למגדל, שכבה שפוגעת במורפולוגיה האמיתית של המגדל החי ונפחו המיוחד. האור הלילי החיצוני מבליט את חיצוניותו ובאותה מידה מדגיש את ריקנותו הפנימית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פסי תאורה עליונים מחקים מצודות, יוצרים תפאורה של מבצרים או חומות, "ביתי הוא מבצרי". נקודות התאורה מחקות תכשיט יפה על בגד, אך הבגד והגוף לא נראים בלילה. הכוונה של המתכנן הייתה להפיק "מותג". בסופו של תהליך נראה כי הכול ביחד מנסה לייצר אילוזיה של  "סטאטוס" חברתי, בטחון, שפע כלכלי ועוצמה מעט דמיונית.

צילומים: יוסי מטלון, אדריכל

 

פורסם לראשונה באתר מכון קווים – מכון לעיצוב ואדריכלות

http://www.cavimbanamal.co.il/gallery-select.asp?p_id=107

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: