עוד יום בתל אביב

 

השר לענייני גמלאים ויו"ר מפלגת הגימלאים רפי איתן, וח"כ משה שרוני, חברו מהמפלגה, בבית העתונאים בתל אביב ב-06.09.07. צילום: יוסי מטלון

תערוכת צילומים מדהימה המספרת את סיפורה של משפחה שעלתה לארץ מאתיופיה, הובילה אותי לבית העיתונאים בתל אביב. בנוסף לתערוכה, במקום היה גם אירוע של מפלגת הגמלאים, חברי המפלגה מצאו לעצמם מקום קלאסי להרמת כוסית, לאריכות ימים ושנים.

 

בכניסה ומסביב לא שאלו אותי מי אני ומה אני עושה שם, בטח הם שמחו לראות מישהו חדש, לא ממש ילד אבל בטח לא בשכבה שלהם. לפתע מצאתי את עצמי עומד ליד השר לענייני גמלאים. השר רפי איתן ממפלגת הגמלאים, (יליד שנת 1926), הוא שוחח בהתלהבות עם חברו ח"כ משה שרוני שצעיר ממנו בכמה שנים. הרבה היסטוריה יש על הרפי איתן הזה, למרות זאת, הוא מתחדש, עושה, משתנה ויוזם.

 

רפי איתן נולד בעין חרוד, שלוש שנים אחרי שמשפחתו עלתה מרוסיה. הוא היה קצין מודיעין בצבא, התגייס לשרותי הביטחון והמוסד. השתתף בלכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. עבד בשרות המוסד באירופה ובארה"ב. הוא היה גם ראש המטה ללוחמה בטרור וגם יו"ר החברה "כימיקלים לישראל".

 

 

לשכת המהנדסים והאדריכלים, ברחוב דיזנגוף בתל אביב. צילום: יוסי מטלון

 

מפגישה "היסטורית" אחת עברתי ליד מוסד היסטורי אחר. פסעתי ליד לשכת המהנדסים והאדריכלים שנמצאת ברחוב דיזנגוף 200 בתל אביב. גוף זה נוסד מתוקף חוק המהנדסים והאדריכלים (בשנת 1958). האם שמעתם פעם אותם? רק לשם ההשוואה, האם שמעתם פעם משהו מלשכת עורכי הדין? בודאי! שם היו בחירות, שם הבטיחו לקדם את מעמדו של עורך הדין, הבטיחו ופעלו לקידומו המקצועי, הגדלת שכר הטרחה שלהם, גיבוי מעמדו האישי והמקצועי ועוד. מה לדעתכם עשו בלשכת המהנדסים והאדריכלים ?  כלום!

 

באתר של הלשכה הזאת כתוב: "לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, היא הגוף המקצועי היציג של ציבור זה בארץ. מטרתה להוות גוף לאומי מרכזי, אשר מטפח ומקדם את המשק בתחומי ההנדסה, האדריכלות והטכנולוגיה, ובמקביל פועל לקידום המעמד המקצועי של המהנדסים והאדריכלים במדינה". האם פעם שמעתם אודות החידושים שלהם? האם הם תמכו באדריכלים, לפחות במישור המקצועי? כנראה שלא. למרות נוכחותם רבת השנים – הם לא מתחדשים! ואפילו לא חידוש קוסמטי. נדמה לי כי פעם המקום שימש כאולם לחתונות ובריתות – זה משהו חדש!

 

בית הדר, בית המשרדים הראשון בתל אביב, הוקם ב-1938, צילום: יוסי מטלון

לקראת סוף היום היתה לי עוד פגישה היסטורית מקרית. מבנה שנבנה ב"סגנון הבינלאומי"-  בית הדר. מבנה המשרדים הראשון שהוקם בתל אביב וממוקם בפינת הרחובות, הרכבת ודרך בגין. הוא תוכנן על ידי האדריכל קרל רובין בשנת 1934 ובניתו הסתיימה בשנת 1938. מבנה ששלדו עשוי מפלדה. בעת ההיא, השיטה הזאת הייתה שיטה נדירה במחוזותינו.

האלמנטים הבולטים בו הם כמובן "חלונות הסרט" והקובייה המיתולוגית היוצאת מקובייה אחרת, שכנה. רק חזית אחת מעוגלת, מעדנת את הגיאומטריה של הקובייה. המבנה ששיכן בעבר את "פקיד השומה תל אביב 5", היה לבן, טהור, ללא מזגנים, צינורות ושינויים אחרים שפצעו את עורו. 

את המבנה הזה לא יחדשו וגם לא יחזירו למצב "הלבן" והנקי כפי שהיה בצעירותו, בשנותיו הראשונות. רק כאשר למישהו יהיה ברור שאפשר להכפיל ולשלש את גובהו ואולי להפכו למשהו אחר, רק אז מישהו יתנפל עליו. בעקבות הפוטנציאל החדש הגלום בו, יזם מהיר מחשבה, יעשה בו ניתוח מסובך – התערבות כירורגית מסובכת בסגנון "הפאסאדיזים". פעולה פולשנית זו התחבבה מאוד על מובילי השימור ב"עיר הלבנה". כתוצאה מהתופעה הזאת, מבנה זה, כמו כל מבני תל אביב המיועדים לשימור, יאלצו יום אחד לעבור את הניתוח הזה, בהרדמה טוטאלית כמובן.

 

 

 

 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שרון רז  ביום ספטמבר 7, 2007 בשעה 10:34 am

    באמת תופעה ייחודית, כמו שלד של דינוזאור, שאף פעם לא ממש התהלך כאן. אנכרוניסטי זו אפילו לא מילה. הוא מעולם לא באמת תיפקד ולא נעשה שום קידום אמיתי של מעמד האדריכל בארץ. הבעיה העיקרית שאתה בטח יודע אותה היא שלגוף הזה, ולצערי גם לא כל כך לגוף המקביל לו, אין באמת כוח לשנות ולהזיז, ולנכס לעצמו יכולת להשפיע ולקדם את המקצוע והאנשים העוסקים בו. חוץ מזה שהיה גם צריך להפריד בין מהנדסים לאדריכלים. בארץ אגב הרבה אנשים לא יודעים מה ההבדל בין אלה.
    נו שויין, טוב לעולם כבר כנראה לא לגמרי יהיה פה.

  • ראם מאיר  ביום ספטמבר 7, 2007 בשעה 2:10 pm

    לבית הדר הוסיפו בעבר קומה, הוא נבנה במקור עם שלוש קומות ומתישהו הוסיפו עוד קומה.

  • יוסי  ביום ספטמבר 7, 2007 בשעה 2:32 pm

    הוסיפו קומה לבית הדר. בספר "בתים מן החול" של ניצה מסגר-סמוק, יש צילומים של הבנין.
    יש צילום משנות השלושים של המאה הקודמת וצילום נוסף משנת 1991. בצילום של הבנין משנת 1991 נראה כי הוסיפו למבנה קומה נוספת.
    תודה.

כתיבת תגובה