סכנה בסוף שדרות רוטשילד

 

צילום: יוסי מטלון

"סכנה כאן בונים" כתוב על שלט בואך להיכל התרבות של העיר תל אביב. סכנה רבה צפויה למקום הזה באם הבניה שרק החלה תסתיים כמתוכנן. אני מאוד אוהב כשבונים ומשפרים, בגלל זה למדתי ארכיטקטורה, אבל בניה שהיא אסון לסביבה ואינה מחויבת המציאות, לה אני מתנגד. יצירת פקק תחבורתי קבוע סביב היכל התרבות והבימה, יצירת זיהומים מכל הסוגים במקום הזה על ידי בנית היכל תרבות לכלי רכב, היכל תרבות תת-קרקעי לאלפי מכוניות, זה אסון שעומד להתממש לנגד עיננו. חניון לאלפי כלי רכב שייחפר לעומק של 7 קומות יהיה הפקק של שדרות רוטשילד.
 
בשעה שבכל הערים הגדולות בעולם יש מדיניות של מיתון מספר כלי הרכב, פיחות התנועה ואי מתן כניסה לכלי רכב ללב העיר, בתל אביב עושים בדיוק ההפך – מושכים את התנועה פנימה. בשעה שבלונדון בונים מלון ל-1000 חדרים בלב העיר ואחת הדרישות שם הייתה שלא יבנה חניון, בתל אביב בונים מקדשים לכלי רכב בכל מקום אפשרי, מתחת לכל חלקה טובה. בשעה שבניו יורק לא בונים חניונים ובלונדון יש תשלום עבור כניסה ללב העיר, בתל אביב מתחת לכל גן ציבורי יהיה מחסן למכוניות. בעת שבכל הערים בעולם מפתחים את התחבורה הציבורית, הופכים את התחבורה הציבורית ליעילה ומדויקת וזאת בכדי למנוע כניסת כלי רכב לעיר, בתל אביב בונים עוד מחסנים למנועים. בכל ערי העולם מציעים חלופות בריאות ונוחות יותר למכוניות הפרטיות – אוטובוסים ורכבות. בתל אביב יש בינתיים רק תכניות לרכבת – חניונים נבנים בכל פינה פנויה.
 
האם נעשו מחקרים ובדיקות בקשר לזיהום האוויר? האם מומחי תנועה בדקו את המצבים ועומסי התנועה השונים בשעות מסוימות מסביב לחניון? האם בדקו כמה כניסות ויציאות יהיו לחניון הזה והיכן הם ימוקמו? האם יהיו פתחי אוורור לחניון החנוק הזה? האם עוצמת הרעש שתהיה במקום נבדקה על ידי מומחים? מה תהיה איכות החיים של תושבי העיר שגרים מסביב לחניון הזה? בכמה אחוזים ירד ערך הנדל"ן שמסביב?
 

צילום: יוסי מטלון

הזיהומים והנזקים באזור הזה בעיר עברו כל מדד אפשרי. רעש, עשן, צפירות, נזק וויזואלי וירידת הערך הנדלנ"י של מבנים בסביבה, הם המרכיבים העיקריים של האסון העתידי. הקצה הצפוני של רוטשילד יהיה פקוק תמיד, ממש תמיד, בימי חול וגם בשבתות וחגים. בשבתות החניון ימשוך אליו אלפי כלי רכב של אזרחים שיגיעו להצגות והופעות בהבימה ובהיכל התרבות, רבים יגיעו לטייל בשדרות העיר, יגיעו לדיזנגוף סנטר או רחוב אבן גבירול המשתפץ. על מגרשי החניה שברחוב אבן גבירול עומדים להקים מגדלים למגורים, כך ששם לא יהיו עוד חללים פתוחים לאחסון המכוניות. בימי חול יגיעו לחניון הזה מחוץ לעיר אלפי מכוניות של אלו העובדים במגדלי המשרדים שמסביב, יגיעו אליו העובדים בסביבות דיזנגוף סנטר ורחוב אבן גבירול וגם כל חיילי צה"ל המשרתים בקריה.
 
עקב ריבוי כלי הרכב, פקק עצום עומד להתרחש מסביב להיכל התרבות והבימה. בבוקר, המקום פשוט לא יזוז. גם הרחובות שמסביב יהפכו למגרש חניה אחד גדול. בסוף היום יהיה מצב דומה ואולי קשה יותר כי אז יגיעו בלייני העיר לחנות בחניון הזה. כבר בנו כמה אסונות בעיר הזאת: התחנה המרכזית, כיכר אתרים, כיכר דיזנגוף וכולי תקווה שפרויקט זה לא יכנס לרשימה הזאת.

 

צילום: יוסי מטלון

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יעל ישראל  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 2:48 pm

    צריך לתלות את הרשימה הזו בגודל עשרה מטרים על עשרה על חזית בנין הבימה, אולי מישהי יקלוט פעם.

  • דוד שליט  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 3:52 pm

    נדמה לי שיש שם שלט נוסף המודיע על בניית חניון התזמורת. עושה רושם שמנסים להרדים ואפילו להתחבב על הסביבה. חניון התזמורת. כאילו שמניחים שם כינורות וחליליות למשמרת.

  • יוסי  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 3:58 pm

    נכון דוד – אני כבר מוסיף את הצילום הזה.

  • ערס פואטי  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 4:33 pm

    האם תחילת העבודות לא מסמנת שכבר התקבלו כל האישורים הפורמליים הדרושים?

  • יוסי  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 5:00 pm

    גם במקרה ויש כבר את כל האישורים אפשר להאבק. היו דברים מסוג זה בעבר, אפשר לשנות טעויות ואין חובה להתמסר לטעות.

  • דוד שליט  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 5:54 pm

    זה קשור לעבודות על היכל התרבות עצמו, חלק משיפוץ הבימה או מה? מישהו יכול להוסיף עובדות על עבודות החפירה? ומה המצב החוקי ומה האפשרויות לעשות משהו? יש לנו באתר אדריכלים ועיתונאים ומשוררים ופילוסופים, זכר ונקבה, ולאחרונה התווסף רופא. אפשר לקבל פה גם דעת משפטן, או שנמשיך לשבת לבכות מול המסך?

  • יודן רופא  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 9:56 pm

    כל הכבוד יוסי. אני מוכן להצטרף למשמרת מחאה ולכל יוזמה אחרת. בחברה להגנת הטבע סניף תל-אביב נלחמו בחניון הזה, בככר רבין ובככר ביאליק. באחרון הם ניצחו, ברבין אולי וכאן הם הפסידו, אולי משום שהככר כבר מזמן משמשת מגרש חניה, ולפחות בסוף הפרוייקט תהיה ככר במפלס הקרקע. אבל עדיין הפרוייקט הוא אוילות אחת גדולה ומתמשכת.

  • יוסי  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 10:22 pm

    עו"ד שיש לו נכסים ומשרד ממול לחניון המתוכנן, הגיש בקשה לעיכוב ביצוע. כך נדמה לי.

  • עומר שומרוני  ביום אוקטובר 17, 2006 בשעה 11:43 pm

    הרי מרמורק הוא רחוב מסכן למדי, והוא כרגע היחידי שממנו אפשר להיכנס לחניון.

  • ערן  ביום אוקטובר 20, 2006 בשעה 10:34 am

    יש פה מידה רבה של התחסדות. מצד אחד רוצים את הנוחיות שמעניקה התנועה המוטורית הפרטית ומצד שני כאשר באים לטפל בצורך אמיתי במקומות חניה, מזנקים על בעיות התחבורה שיווצרו, כאילו שכיום המצב הנוכחי הוא רצוי וכאילו שהמצב בלונדון הוא אוטופיה שיש לייבא לפה. לא בכל הערים בעולם מונעים כלי רכב, על כל דוגמא כזו ניתן להביא מאות דוגמאות של ערים שעושות כתל אביב, ומנסות ליצור מאזני נוחות. אם כתוצאה מהחניון תתאפשר ככר ציבורית גדולה הרי
    שערכי הנדל"ן לא ירדו אלא יעלו, כאשר הנוף מהסלון לא יהיה קשת צבעונית של פגושים. את השימוש בחניון, ניתן לפתור במגוון דרכים – ראשית תשלום שיגרום לויסות המבקשים להשתמש בו, בדיוק כפי שאתה מציע עם אגרת גודש בכניסה לעיר. או שימוש בו רק למחזיקי כרטיס הצגה או כרטיס מנוי קבוע וכך למנוע רכבים מזדמנים מלנסות להגיע אליו.

    גם בערים בהן יש מערכת מטרו משוכללת, בונים חניונים לעומק של 10 קומות, כי ברור שכלי הרכב אינו תופעה שניתן להעלים, במיוחד במרכזי הערים ובפרוורים מרוחקים.
    יתכן ויש מקום, כאמור, למערכת כללים מוקפדת למי מותר ומיועד אותו חניון.

    אם לדבריך יתממש חזון אפוקליפטי של פקקי ענק בכניסה וביציאה ממנו – הרי שנהגים אינם טיפשים, הם יבחרו לא להשתמש בו מלכתחילה כך שיש גם מנגנוני ויסות טבעיים

  • יוסי  ביום אוקטובר 20, 2006 בשעה 1:41 pm

    מי שמחפש נוחות שישתמש בתחבורה הציבורית המעולה שיש לנו. רק חבל שאין. גם לרוקפלר סנטר בניו יורק אין חניון. אני לא מבקש להכניס כלי רכב למרכז העיר ואז לעקוץ אותם בתשלום מופרז לחניון, תן להם לשלם בכניסה ואז הם יגיעו ברכבת, במונית או באוטובוס. את המכוניות אני לא מבקש להעלים, אני רוצה למנוע את הכניסה שלהם לעיר, למנוע את הזיהומים הרבים, לספק לתושבי תל אביב חיים נורמלין.
    ואתה סומך על "מנגנוני ויסות טבעיים", בארץ?!

  • ערן  ביום אוקטובר 20, 2006 בשעה 9:29 pm

    דווקא ליד מוסדות תרבות שעיקר פעילותם בערב, בשבתות ובחגים יש טעם לבנות חניונים תת-קרקעיים מן הסיבה הפשוטה שבישראל אין תחבורה ציבורית במועדי ישראל ובלילות.

    גם תחבורה ציבורית יעילה חסרה בת"א.

    אולי כדאי שקודם תהיה רכבת קלה ורק אחר-כך יאמצו פתרונות למיתון תנועה מערים שיש להן רכבת תחתית כבר 100 שנה.

  • ארז  ביום אוקטובר 21, 2006 בשעה 11:28 am

    אופציה אחרת היא לנהוג כמו חיפה ופשוט להבריח את התושבים הצעירים שיש להם כלי רכב מהעיר ולהשאיר בה את הקשישים שכבר אין להם
    😉

  • יוסי  ביום אוקטובר 21, 2006 בשעה 5:22 pm

    ומה עושים הצעירים בכל העולם?! הם בטח לא בורחים לעיר אחרת שמאפשרת מקומות חניה לכלי רכב. הם מבינים מה משמעות איכות, מה ניתן לעשות בכדי לשמור על הסביבה ועל האדם. לא ראיתי שההגירה של צעירים מכל העולם לניו יורק או לונדון פסקה.

  • שרון רז  ביום אוקטובר 26, 2006 בשעה 8:11 pm

    וגם יש עוד דוגמא והיא קרוב לשם, רחוב קפלן שעומד להיהפך לאוטוסטרדה מיותרת שתיגמר בפקק באבן גבירול והסביבה
    לא מבין את זה
    פשוט שערוריה ובאמת בדיוק ההפך ממה שעושים באירופה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: