"בית המקדש" העכשווי/קניון איילון משתפץ

בית המקדש משתפץ. ה"קניון" הראשון, זה ששמו הפך למושג דומיננטי בחברה הישראלית מקבל קומה נוספת. למרות שמו האייקוני הוא לא הקניון הטיפוסי. להופכו לאחד כזה צריך להוסיף לו קומות שכן, הקניון הטיפוסי אינו מתנשא לקומה אחת בלבד. זה עדיין לא הפריע למקדש המעט הזה להוביל ברווחים למ"ר, יחסית לכל הקניונים האחרים.
 
"הקניון" או בשמו המאוחר יותר "קניון איילון" , שממוקם ברמת גן, תוכנן על ידי האדריכלים במשרד זולוטוב, מוסקוביץ ובהר, ונפתח לקהל צמא השעשועים, בשנת 1985. מקומו הצנטראליסטי מאפשר לו לשרת אוכלוסיה מתל אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק וכל אדם אחר שנפשו חשקה לברוח מהמציאות. עלי לציין כי קניון זה, יחסית לקניונים אחרים, הוא הקניון הכי פחות ריאלסטי בהצגה הזאת, הסיפור שלו קצת חלש. ראו לדוגמא את קניון ארנה בהרצלייה. שם ההצגה מאוד מוחשית, פנטאסטית. המבקרים נטועים בתוך האווירה, שבויים באילוזיה מתמשכת, הם גם, ללא ידיעתם או הסכמתם, השחקנים הטובים ביותר בהצגה שאינה מסתיימת, הצגה שהיא כלי, מכשיר שמנווט את המבקר עד כלות נשמתו ודעתו.

שטחו המסחרי של הקניון הוא כ-25,000 מ"ר, והוא כאמור בנוי בקומה אחת. הוא מכיל בתוכו מספר כ-125 בתי העסק .לרשות באי הקניון עומדים 2,350 מקומות חניה ללא תשלום. קניון איילון משלב מגוון רחב של חנויות ועסקים בכל הענפים ותמהיל מגוון הכולל עוגנים בולטים, בתי קולנוע ועסקים מובילים בענף המסחר בארץ. על אחד העוגנים מקימים בתי קולנוע נוספים ועוד אטרקציות שיווקיות בכדי לדלל את דעתו וכיסו של המבקר. בניגוד למבנה המקורי שבנוי "כבד", מבטון, נראה כי התוספת, כיאה לרוח המקום והארעיות של האטמוספרה, נבנית מזכוכית ובחיפוי פח. כל זה נותן הרגשה של קלילות אמוציונאלית וקלילות פיזית שכנראה נחוצה בחישוב היציבות של התוספת.
 

הקניון הממוזג מאפשר פעילות אין-סופית, בכל זמן ועונה. מקומות החנייה והגישה המהירה אליו מושכת אנשים, נשים וטף. זהו חלום שמתחיל בשערים שלו ונגמר בחשבון הבנק. יש שם הרבה פלסטיק ופירוטכניקה שמוכרים אשליות ומנטרלים מנגנוני שיפוט אצל המבקרים. המקום יוצר אווירה של עולם אחר, עולם ראוותני, ללא מחסור, חלום ללא בעיות ועוד מעט, עניין של דקות, רק אם תשים את כספך במקום הנכון, חלומך יתגשם. את ההרגשה של טיול חלומי, עולם משתנה או בלבול בכושר ההחלטה ההגיונית, יוצר הקניון בעזרת תפאורה זולה. בינתו ופיקחותו של המבקר נבדקת בכל פינה או בכל אירוע באבא של הקניונים, בה"קניון" המיתולוגי הזה.

 

צילומים: יוסי מטלון

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ולדי דבוייריס  ביום אפריל 4, 2006 בשעה 3:32 pm

    כך לפחות היו הקניונים הגדולים הראשונים – המטרה הייתה לדמות רחוב או שוק, ואולי דווקא לברוח מההשוואה המתבקשת לבתי הכלבו הגדולים, שלהם לרוב מספר קומות.

    הנה דוגמא מארץ האח הגדול – קניון ענק אי שם על גבול אילינוי וויסקונסין, האמא והאבא של החוצות – וכל כולו קומה אחת וחניה פתוחה מסביבו. ממש כמו איילון, רק תכפיל את הגודל פי 4-5…
    http://www.gurneemillsmall.com/static/node606.jsp

  • יוסי מטלון  ביום אפריל 4, 2006 בשעה 3:45 pm

    הנקודה היא מתי מתחילים לספור את "הקניון"
    הקניון הראשון היה בכלל שורה ישרה של חנויות, קומה אחת ופתוח לגמרי, למרחב החיצוני. אולי היה לפני החנויות גגון. יש כאלו גם היום בארץ ובארה"ב.

    כאשר בנו את הקניון הזה (שדרך אגב הוא העתק מושלם של קניון אחר בקנדה בבעלות דוד עזריאלי)
    כבר רוב הקניונים גם במדינת האמא והאבא של הקניונים, היו קניונים ולהם שתי קומות. כך שבשנת 1985 בארה"ב כבר בנו קניונים רבי קומות.
    הכל שאלה של היסוריה, או מתי מתחילים לכתוב את ההיסטוריה.

  • bugo  ביום אפריל 7, 2006 בשעה 2:15 am

    עם כל הכבוד לאשליה ש"ארנה" מוכר, קניון אילון מצליח הרבה יותר והוא אחד מעשרת הקניונים המצליחים בארץ. למרות אין ספור דוגמאות לקניונים שמנסים למכור אשליות, ומעטרים את עצמם בתחפושת "חלומית" כזו או אחרת, הסוד תמון בשני דברים: מיקום וארגון נכון. דוגמאות לא חסרות: קניון רמת אביב הסולידי או קניון ערים הפתוח. שווה לראות את האתר של האדריכל הבא ולראות את הקניונים שהוא בנה גדי להבין את הפוטנציאל היצירתי שעוד לא נוצל בנושא זה בארץ.
    http://www.jerde.com/flash.html

  • יוסי מטלון  ביום אפריל 9, 2006 בשעה 12:54 pm

    מי אמר שאשליה זה טוב? להיפך.
    אין כבוד רב לאשליה שעושה רדוקציה לאדם.
    זוהי הנקודה!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: