הטרנד הקומפקטי והטראנזיטורי

הכתבה "טרנד ספוטינג" מאת נופר סיני שפורסמה ב- The Markerבתאריך 03.03.06 מחדדת את נושא הטרנד. בכתבה מביאה נופר סיני דעה כי מקור הטרנד הוא מהשוליים. אני טוען כי זו תופעה שמופיעה מהקטבים החברתיים, מעצימה מעשים ואלמנטים לא קונבציונאליים. בכתבה הוצגה המסקנה כי לאחר זמן קצר, בעיקר בעקבות פרסום, התופעה הופכת ל- ,Mainstream למשהו מרכזי יותר שנחשק על ידי כולם. הטרנד מסתיים להיות "טרנדי" והופך לאי- רלוונטי  כאשר הוא מתפרסם בעיתונות ונחשף לכל. לא כל מוצר פורח הוא 'טרנד", לפעמים זה "גימיק" בלבד. הגימיק מטבעו אינו שורד בריצה למרחקים ארוכים.
 
לדעתי, הטרנד שורד בעיקר ובגלל צרכים אמיתיים, מגירויים הנחוצים "לזרימת הדם" של ההמונים. האדם והסביבה שחובקים אחד את השני, זקוקים לבשורות מחיאות בחיים המשעממים והשבלונים של רובנו, או בעיקר של החלק החברתי-סוציאלי העליון ביותר והתחתון ביותר בחברה. ההבדל בסוג הטרנד הוא במחיר שלו. העשירונים העליונים חוגגים בטרנדים יקרים והעשירונים התחתונים חוגגים עם שאריות.
 
הטרנד הוא אימוץ של אורך חיים עכשווי שעושה אידיאליזציה למוצר או מעשה עכשווי שגורם לאושר, לרוב לטווח קצר. אין כל רע בזה כל עוד זה לא מוריד יחידים ומשפחות "מהפסים". לדוגמא: השקעת מופרזת בבורסה, כולל את הסכום שהתקבל ממכירת דירתם של המשקיעים, יכולה להיות דוגמא מאלפת של "ירידה מהפסים". קניית מוצר יקר ללא יכולת להחזיק או לתמוך בו מבחינה פיננסית, קורה ברוב המצבים והסיטואציות.  אלו שבמרכז מושפעים פחות מ"הטרנד" ולכן מטרת המשווקים לדחוף את הטרנד הזה כמה שיותר למרכז ואז הוא הופך למכרה זהב זמני.
 
לאחר זמן מה, הטרנד הזה מתמוסס כאילו לא היה קיים אף פעם. כאשר יש טרנד טוב יותר, משהו שמבטיח יותר ואולי מספר סיפורים ואגדות טובים יותר הוא מבטל את קודמו. המשווקים מפתחים טרנדים אחרים שימשכו את טבע האדם להאמין בהם כאילו "המוצר" הפלסטי שמכיל הרבה פירוטכניקה ישנה את עובדות החיים הבסיסיות. כאשר יש מוצר שמוכר יותר, הטרנד הקודם הופך לבלתי מכיר, חסר שימוש. פלא מימים של העבר, מימים שבהם היה כמעט בלתי אפשרי להסתדר ואולי גם לחיות בלי מוצר מסוים, פתאום בימים אחרים המוצר הזה, בפלח השוק הזה, לא היה מחויב המציאות בכלל.
 
בכתבה נטען כי הטרנד הנוכחי דוחף את כולם למזעור המוצר וכל מה שסביבנו. זה מאוד נכון , ראו את הטלפון נייד, מצלמה, MP3, I-Pod, מחשבים וכל דבר נייד אחר. כל מה שזז בקלות, כל מה שקל יכול להיות קל יותר, מוזער עוד יותר. טכנולוגיות החלל אפשרו את הטראנספורמציה בחיי האדם במאות האחרונות.
 

קטע מהכתבה

באדריכלות, בנדל"ן זה אולי קצת אחרת. משווקי הנדל"ן  רוצים למכור ומצמידים לעצמם ולמוצר שלהם תכונות שכביכול מוכרות היטב. זאת למרות, כפי שרואים בתמונה מימין, כי אין כל קשר בין שם המוצר למוצר עצמו. התמונה לא מראה עיר לבנה, מעט מאוד לבן, ורוב המבנים בתמונה, אם לא כולם, לא דומים כלל וכלל לזרם האדריכלי מהמאה הקודמת, המסתתר מאחורי השם הפופולארי הזה.

הטווחים ארוכים יותר והמחיר גבוה יותר. לא כל אחד יכול ומסוגל להשתתף במשחק הזה.  באקדמיה, המבנה הקומפקטי תמיד משמש כתרגיל מעניין לסטודנטים בשנה השניה והשלישית או לאלו שמקבלים מילגה למחקר על ידי חברות שעשויות ליצר מוצר כזה, מוצר קטן במחיר גדול.  ב"קומפקטנאס" הזה  נבחן האדם בקנה מידה, בקצב ואפילו בקירבה הפיזית לאדם אחר במבנה המינימלסטי מבחינת שטחו והשרותים שהוא מספק למשתמש.  "אחת התשובות העולמיות לטרנד המזעור היא ה'מיני בית' – בית קומפקטי, נייד ומתקפל, שמורכב מכמה מפלסים כדי לנצל כמה שיותר שטח. הבית מבוסס על טכנולוגיית בית התה היפני" נכתב בכתבה. אם הכול הופך למיניאטורי, זה לא בהכרח חייב להשפיע על החללים שבהם אנו חיים. אנו נשארים בגודל שלנו ובמרחבי המחייה להם אנו זקוקים. אולי מוצרים שנרכשים בזול ונצרכים במהירות יכולים להיתפס בגל של טרנד. בכתבה נכתב כי  יש טרנד של  קניית בית קטן, זה מותרות שרק חברה עשירה מאוד יכולה להרשות לעצמה. "Weekend House", הבית הזה יכול להיות בית שני או שלישי לעשיר, לכן שמו House ולא Home. בית קטן, קומפקטי ונייד יכול, באופן פרדוכסאלי להיות שימושי ובית ראשון לעני. שני קוטבי החברה יכולים לחיות בחלל שהתיאור המילולי שלו דומה אך שונה מאוד באיכותו. אוהל, קרוונים, אוטובוסים זרוקים יכולים להיות, לפי ההגדרה בכתבה, כמוצר מותרות לאחד, ומוצר שהחיים אינם חיים לשני. המבנה הקומפקטי והטראנזיטורי יכול להיות הכול של אדם אחד, משהו הראשון במעלה. אצל השני זה יכול להיות  האחרון במעלה,שעשועי החיים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: