Topless / Bottomless

מגדל מתכתי חד וקר. חלקו התחתון חשוף, קרוש, קפוא מאוד. אדי חום סינטטיים מפעפעים לעיתים מתחתיתו המוגלדת בעת חימום החשופים הנמוכים חסרי הדעה, כפי שחושבים עליהם העליונים. ערום כביום היולדו, מבויש, עומד חשוף מול האופרה האריסטוקרטית בתל אביב, ליד הספריה החשופה ובית המשפט שחושף ונמצא בשדרת שאול המלך בתל אביב, עומד מזה שנים מבנה צבאי חסר לבוש תחתון, מבנה של מפקדי יחידות השחקים. החומר קל ואפשר להמריא איתו, לעשות ממנו כנפיים. הסוויטה של המפקד למעלה מלוטשת ומתוכננת והוא ממריא מתוכה, כאילו מנותק, מביט מהשחקים למטה, לחלק התחתון החשוף, הלא נקי, שאריות היסטוריות שעדיין לא קיבלו לבוש, חיפוי, כיסוי. אולי, לחלק התחתון אין כסף, אולי הרוב בוזבז בחלק העליון. רגשי העליונות לבושים היטב, לאליטיסטיות יש כתר, למתרומם יש רגשי התנשאות ונשגבות. המפלס הנמוך קטן עליהם, נמוך מהם, רחוק. הקשר הקרקעי מאוד מינימאלי, הבסיס נע ונד והקשר עם האדמה לא חשוב, זמני בלבד.

גם כאן מתנתקים, לא גומרים, לא מסיימים כמו שצריך. למעלה יש ולמטה אין. מה שנשאר מאחור נעלם עם הרוח. הקבינה יושבת על מעט שטח מגע, רק גלגלים, ואז מגיעה ההמראה. באו להמריא, את מה שנשאר לא יתאמו, יאחו, לא יתזמנו עבור הולכי הרגל הנמוכים. אנלוגיה אין כאן. הם מביטים בשפלה ובוחנים מלמעלה ולכן הכל נראה להם כחצאי אמת. הניתוק מהקרקע הוא לחם חוקם. אין הוא שלהם ואין הם יודעים את עלותו ובכמה שכבות ציפו אותו. הם מנותקים מהמציאות הברוטאליסטית העשויה מבטון חשוף מחוספס ודוקרני.

נראה כי אלו שלמטה יאולצו להסתדר עם חוסר התחכום העצמי שלהם, כך מקווים העליונים. הם יסתדרו אם צורת התנהלות מוזרה של העליונים. המבנה הלא ישר והלא גמור, מעוות הכל וזה מתקבל כבסדר, מקבל ציון עובר, לצערי, על ידי רוב התחתונים. אלו בשחקים צריכים חיפוי מתכתי מלוקק, נוצץ. שם למעלה באזור המלאכים, הכול יותר צח וצלול, טהור, ולכן למה לדאוג ליושבי תחתונים כאשר אפשר להיות בעליונים. אין כאן משהו סקסי או אירוטי, יש כאן בושה שהמגדל מרגיש, כן, גם לו יש אופי ותכונות וויזואליות. ועד אז הוא יהיה מלא בושה, ללא כבוד עצמי, חשוף במערומיו, Bottomless.
 

צילומים: יוסי מטלון

השני, מבנה כבד, מכניס. אין לו כובע או כתר, אין לו צעיף או קסקט, אולי אין לא ראש, זה לא חשוב שם. הקוצים, המעלית, המזגנים והשטחים הטכניים האחרים שבולטים כזיג-זג, ונמצאים למעלה יכולים להשאר חשופים עד לבואו של בעל הדעה. לא גומרים כמו שצריך, הרשויות מאפשרות זאת. הגיאומטריה שלו עגולה, סאגמנטאלית. מכל מקום, מכל שטח הוא מקבל הכנסה. הוא מביט היטב, למטה, באופן מאוד דמוקרטי-קפיטליסטי.

ביד אליהו, ליד "היכל נוקיה" המתחדש, עומד שנים רבות מגדל עגול ושכבתי והוא חסר לבוש עליון, מגדל שיושב על בסיס יציב, מתבייש ומביט למרחב שסביבו, לבסיס שממנו הוא צומח. משם הוא מצמיח את ממונו עבור בעליו.  הוא מגדל  שבוחן כל דבר שזז מסביב וגם ובעיקר למטה. מלמטה יחליטו אם צריך להוסיף עוד שכבה, עוד נדבך, עוד חיזוק כלכלי מעל אושיות מוצקות, מסד עמוק. העתיד העליון פתוח ונתון לשינויים כספיים. מהשמיים המן כבר הפסיק לרדת. הוא מגדל שחושב טוב, כספם שלהם הוא. למעלה שייך למאמינים האחרים, לאחרית הימים. היום זה היום והמבט למעלה זה כמו מבט אחורה, וקדימה הוא הכיוון. הוא מושכר וגורם לזרימה כספית חיובית. זה העיקר כאן, מה איכפת להם מה קורה במרומים, בשמיים, מי מסתכל  למעלה. המממנים לא יכולים להרים את ראשם, להביט לעתיד גבוה יותר. כמובן שמתחילים מלמטה, כך בונים יסודות טובים. צמוד היטב לבסיס, לשורשים הכלכליים, למטה, ושם בעליונים אפשר להשאיר אותו חשוף פתוח, גלוי .

גם כאן אין אורגאניות, אין סקסיות או ארוטיקה, יש כאן חשיפה לא רצויה, בושה שהמגדלים מרגישים, כן, גם להם יש אנטומיה, פיזיולוגיה, אופי ועוד הרבה תכונות וויזואליות, כמעט כמונו. הגרף עולה, הצמיחה המוניטרית שמלמטה עולה ועולה, היא צומחת למעלה במשך השנים. עד אז, החלק העליון יכול להישאר חשוף, חי בחרפה, מלא בושה, בלתי גמור, Topless.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • איתן כרמל  ביום פברואר 6, 2006 בשעה 7:32 am

    ניכר שיוסי מטלון לא ממש עשה שיעורי בית , כי אילו היה עושה היה לומד שהפרויקט כרגע עדיין לא הגיע למחציתו ..או שאולי כרגע במחצית, לא יעלה על הדעת שיסימו את האיזור התחתון כאשר באיזור זה ממש מצויים כל משרדי הנהלת הפרויקט ומחסניה.
    אז מצאת נושא למטאפורות אבל חכה קצת ותראה… גם לחלק התחתון יש סיומת והיא לא ראה בכלל.

  • יוסי מטלון  ביום פברואר 6, 2006 בשעה 8:19 am

    היי איתן,
    כן שעורי בית לא שעורי בית.
    כמה זמן נראה כך את התחתית של המבנה הזה?! כמו לראות את החלקים הפנימיים של ….
    בשטח רואים שבונים עוד בניין , אז מה? האם בינתיים הפינה הדומיננטית הזאת צריכה להיות דומה למשהו חסר, למשהו לא מושלם?
    איפה המעטפת? היכן החלק שנוגע לכולם? ועוד כמה שנים נחכה עד שנראה את ה"סיומת"?
    זה העניין, לא מתחשבים באלו שלמטה, למעלה הכל סגור וגמור, הולכי הרגל צריכים לצפות בשאריות של תכנון.
    יום טוב.

  • ראם מאיר  ביום פברואר 7, 2006 בשעה 12:46 am

    באותו נושא
    תמיד שנאתי את הבניינים שאחד מצידיו הוא שטוח , ללא חלונות ולא מסוייד כל זאת מתוך ראיה שבהמשך השנים יבנה שם בניין צמוד נוסף, ובאמת נבנה שם בניין נוסף רק שכעבור עשרים שנה.
    אחד הפתרונות הפשוטים לגבי המבנה השני בפוסט הזה הוא להסתיר את הגג איכשהו, אפילו בפרסומת , במשך שנים עמדו יסודותיו של הבניין המרובע בפרוייקט עזריאלי ללא בניה (בימים אלה ממש מתחדשת הבניה) אבל היסודות היו מכוסים דבר שגרם לכיעור לא להראות.
    לא צריך לחכות שנים בשביל אסתטיקה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: