שימור ושיכפול גנטי ב-Subway

את הכניסה המתפוררת לתחנת ה- Subway ברחוב 72, את הכניסה הממוקמת בחלק העליון של הצד המערבי במנהטן, על אי תנועה בהצטלבות דרכים מרשימה, לא הרסו, לא חשבו אפילו לפגוע בכניסה בת  100 השנים. מצד אחד של הכניסה הדקורטיבית הזאת נמצאת שדרת Broadway העמוסה, שחוצה בלהט את רחוב 72 וגם את שדרת Amsterdam. רצו מאוד לשמר ולחדש את הכניסה הדקלרטיבית. למרות שהיא הייתה מוזנחת ומרופטת לא עלה בדעתו של אף אחד למחוק אותה. להפך, חשבו איך לחדש, ללטש ולהבריק אותה. יתרה מכך, שיכפלו אותה בצד השני, מעבר לכביש. כל כך אוהבים את הישן הזה עד שהם החליטו לבנות עוד כניסה, חלל הדומה מאוד לכניסה הישנה אבל בנוי בטכנולוגיה מתקדמת יותר.
 

בהצטלבות הדרכים המשמעותית הזאת נמצאת הכניסה ל- subway, כניסה אחת מתוך 3 כניסות מסוג זה שנשארו בניו יורק. המבנה הזה מציג עדות למה שהיה פעם כניסת פאר למערכת התחבורה התת-קרקעית בעיר התפוח הגדול. האדריכלים מחברת Heins & Lafarge תכננו את הכניסה המפוארת. המבנה נפתח לקהל הרחב בשנת 1904 . אותם אדריכלים תכננו מבנים מפוארים אחרים כמו Cathedral of St. John the Divine  וגם את Bronx Zoo. 
 
אחרי כמעט 100 שנים, בשנת 2001 נפתחו שוב דלתות התחנה המשופצת והמעוצבת ברגישות רבה. מבנה brick and stone הזה שומר בהצלחה מרובה. הייתה הקפדה מכסימלית בשחזור הפרטים המקוריים. למרות התכנון הראשוני, בן 100 השנים שלא התאים לפי דעת מומחים לימינו אנו, למרות זאת הקפידו אדריכלי ניו יורק לחדש את העבר, להתאים אותו לזמננו אנו, לחזק אותו ולשמר אותו לעתיד.
 
ממול למבנה המשופץ, על אי תנועה, הוקם מבנה נוסף, כניסה חדשה נוספת לישנה, כניסה חדשה עם אופי ישן. פתח נוסף לתחנה הרכבת התחתית. בסוף שנת 2002 נפתחה דלת נוספת לתושבי ניו יורק, יש להם עוד אפשרות לרדת לרכבת התחתית. מדרגות נוספות ופלטפורמות רחבות יותר נבנו לנוחות הנוסעים.
 
תהליך ה-rehabilitation של התחנה הישנה ביחד עם בניית כניסה חדשה עלו  לתושבי ניו יורק יותר מ- 36 מליון דולר.  האדריכלים מחברת Grusen Samton  שתכננו את הכניסה החדשה,  תכננו מבנה רגיש שיש בו תכונות אופי הדומות לאופי של אחותה הבוגרת. גם במבנה החדש השתמשו בגיאומטריה הדומה מאוד לכניסה הישנה והמחודשת, גם כאן השתמשו בחומרים הדומים לחומרי המבנה הישן, הם השתמשו ב- .brick, stone, metal and glass.  קנה המידה והקצב של המבנה החדש עובד בהרמוניה אבסולוטית עם המבנה הישן. הכניסה החדשה משפרת את התנועה בתוך התחנה, מוסיפה אמצעי בטיחות ומגישה חלל גדול תת-קרקעי עבור משתמשי ה- subway.  
 

שתי הכניסות, למרות הבדלי גיל, עובדות ביחד כאילו נבנו באותה שנה ותוכננו על ידי אותם אדריכלים. הכבוד שהחדש נותן לישן, אימוץ התכונות הגנטיות שלו ושכפולן, יצרו הצלחה מרובה במבנה החדש. לא היה כאן פחד כלשהו לשכפל וללמוד מהעבר. הנפח של הכניסות, הקצב שלהן ביחד עם הגודל האנושי יוצרו לפנינו יחסי גומלין מעולים בין ה"מסה" והאדם. הביטחון התכנוני והעיצובי שהיה אצל האדריכלים, אפשר להם בעוצמה לחדש את הישן ולהקים חדש הדומה מאוד בתכונותיו לישן. האיכויות שיש בשתי הכניסות, ישרתו בהצלחה מרובה את תושבי ומבקרי העיר ניו יורק גם ב-100 השנים הבאות.

 

צילומים: יוסי מטלון

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • דוד שליט  ביום פברואר 2, 2006 בשעה 7:24 pm

    אבל הניו-יורקים חרבו את תחנת פנסילבניה הישנה, בניין הדואר, אולם רוקסי, ודרסו שכונות שלמות בברונקס כדי להעביר את האקספרס-וויי, כל זה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, כשאנחנו הרסנו כאן את תל-אביב ההיסטורית, ככה שמגמות ההרס משני צדי האוקינוס שוות מחקר השוואתי. בעניין התחנה ברחוב 72, התחנה הישנה, אני אתך. את החדשה אני פחות מכיר. אני גם זוכר סרט דוקומנטרי שראיתי לפני שנים
    paradox on 72nd street
    שישב על הצומת עם כמה מצלמות במשך חודשים. מסמך מדהים, חיים ומלואם באוסף ההצטלבויות המרתק והמקסים הזה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: