מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב – החמצה


השוק הסיטונאי היום. צילום: יוסי מטלון

מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב שמשווק כשישית מכלל הצריכה של ירקות ופירות בארץ, ייסגר בתחילת השנה הקרובה ויועבר למקומו החדש שבצריפין. כך הוחלט על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. השוק שנשלט על ידי אנשים מסוימים יהפוך למרחב אורבאני בתוך מרחב אורבאני קיים, שיכלול בתוכו כ-2000 דירות, מבני ציבור, מסחר, ספורט, מוזיאון לטכנולוגיות עתידניות ואמנות קינטית ודיגיטאלית. עלות הפרויקט מוארך במיליארד דולר.

באיחור רב, רק בשנים האחרונות נמצא מקום לשוק המיתולוגי הזה שהעיר התקרבה אליו מהר והוא מצא את עצמו לפתע במרכז העיר תל אביב. מאז אמצע שנות החמישים השוק הזה שממוקם בין הרחובות החשמונאים-קרליבך, חש את גל העיר המתקרבת אליו מידי שנה ושנה בעזרת פרויקטים קטנים וגדולים. במשך השנים הוא נעטף והוקף על ידי מבנים ומרכזים מלוטשים ומלוקקים יותר מהשוק המזוהם, וגם מגדלים יומרניים הטילו את צילם הרחב עליו.

 

הדמיות הפרויקט. מקור: יער אדריכלים


כבר למעלה מארבעים שנה השוק הזה מאכיל את המדינה במזון מלא בריאות, בריאות שפחתה במשך השנים כתוצאה מצורת הגידול המלאכותי של המוצרים הטבעיים וגם בגלל שתהליך השיווק של הסחורה עבר ידיים רבות עד להגעתו לסלט של התושב השמח בעיר.

במתחם ששוויו נאמד בחצי מיליארד שקל, ושנמצא בבעלות תנובה וסיטונאים פרטיים וגודלו כ-60 דונמים יוקמו מבנים בגבהים שבין 12 ל-40 קומות. המחיר הממוצע לדירה בפרויקט יהיה בסביבות 500 אלף דולר, זיל הזול?! את המבנים יעטוף גן ציבורי בשטח של כ-10 דונמים.

שנים רבות השוק היה מטרד תחבורתי. מידי בוקר, במקום שעוד מעט יהפוך לנוסטאלגיה, היה אפשרי לראות שיירות של משאיות משתלשלת להן כנחש ללא סוף, צופרות וחוסמת עורק תנועה חשוב זה או אחר. צוואר בקבוק זה חנק למשך שעות יקרות את נתיבי התנועה, מובילי החמצן הסמוכים לשוק. אשפה בכמויות אדירות הצטברה מסביבו ואוסיפה זיהום וויזואלי נוסף לאלו שכבר קיימים למכביר במרכז העיר.

נקודה מעניינת מאוד היא העובדה שהמתחם החדש ייבנה על שטח שהוא 25% בלבד מהשטח הנוכחי של השוק בתל אביב – 15 דונם בצריפין לעומת 60 דונם בתל אביב. נתון זה מצביע לכאורה על כך שהשוק החדש עלול להיות צפוף מאוד יחסית לזה הקודם ואולי יתכן כי הוא תוכנן בצורה יותר יעילה ושימושית.

 

סנטרל פארק NEW YORK CITY  צילומים: מאתר CENTRAL PARK

נראה לי כי התוכנית הקיימת להפוך את מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב למרכז משרדים ומגורים אולי מחמיצה הזדמנות יוצאת מן הכלל ליצור ריאה ירוקה במרכז ת"א, כמו סנטרל פארק. בעוד שנים רבות המקום יהיה ממש מרכזי, מגורים ומשרדים יתכרבלו סביב 60 הדונמים הללו, ולכן יש כאן הזדמנות נדירה ליצור פארק איכותי, פארק טבעי בעיר, ריאה עירונית טבעית שתשמש מקום איכותי לתושבי תל אביב ומבקרים מבחוץ, כמו בסנטרל פארק.


הדמיית המתחם. מקור: יער אדריכלים

עורקי התחבורה של תל אביב כבר חנוקים מכלי רכב, הזיהום שנפלט מכלי הרכב יותר בעיות בריאותיות לתושבי ומבקרי העיר. העיר חולה וגם צנתור ואפילו מעקף עליון לא יוכל בעתיד לשחרר אותה מהסתבכות עורקית – תחבורתית סבוכה. אין מקום להולכי רגל ואין מקום להחנות את הכלים המוביליים הללו. להוסיף עוד 4000 כלי רכב לעיר נראה כהתאבדות, זה ייצר פקק בלתי פתיר, ריכוז של מכוניות שלא יאפשר חיים נורמאליים בעיר שתהיה עמוסה בזיהומים שונים, נוספים על אלו שקיימים כבר.

אז לא יהיה פארק ולא יהיה הרבה ירוק. לא יהיה פארק קרוב למרכז העיר לרווחת התושבים. למרות זאת טוב שלא הפכו את המקום למרכזי מסחרי-משרדים בלבד. טוב עשו האדריכלים במשרדים יער ושטרית שהזריקו למקום גם מסחר וגם מגורים, טוב שהכניסו למקום שימושים שונים, עשו עירוב שימושים וזאת בכדי שהמקום יהיה חי 24 שעות ביממה, ולא רק 8 שעות, שמונה שעות עבודה. חיובי מאוד להשאיר אותו פעיל גם אחרי שעות העבודה הרגילות. כך המקום יהווה המשך קונטקסטאלי ואולי גם התרחבות תרבותית אנושית שתגיע ממרכז העיר לאורך הרחובות, לאורך הקולונאדות שיהיו במפלס הקרקע וימשכו לאורך הציר הזה קהל תל אביבי ומבקרים סקרנים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • נטע  ביום דצמבר 29, 2005 בשעה 6:23 pm

    אבל לא ברור שכל הצדדים יעדיפו משרדים, מסחר, מגורים ועוד שימושים שמכניסים המון כסף במקום משהו שישרת את תושבי העיר?

  • נמרוד ברנע  ביום דצמבר 29, 2005 בשעה 6:43 pm

    אבל אתה בטח יודע יותר טוב מאיתנו, הקוראים הלא מבינים בארכיטקטורה וברזי הוועדה לתכנון, כי רוב ההחלטות מתקבלות על בסיס כלכלי לטווח קצר ומי שקובע הוא בעל המאה ולא בעל הדעה.
    גם כאשר באה התנגדות מטעם הציבור (ע"ע יעל גרמן בהרצליה ומלחמתה באסונותיו של אלי לנדאו@האחים עופר), המצב מגיע לכך שכל הכלים הופכים לכשרים כדי להכשילה – התמודדות לראשות העיר של קבלנים בעלי אינטרסים מובהקים, איומים על חיה שמביאים לכך שיצמידו לה שומר ראש וכ'.
    היה ראוי לנהל מאבק ציבורי על הדבר, אך לטעמי, מאוחר מדי מכיוון שהתוכנית כבר קיבלה את כל האישורים הרלוואנטים.

  • איציק אדרי  ביום דצמבר 30, 2005 בשעה 1:18 am

    אני אהיה עציץ. ת"א היא הניו-יורק של ישראל, רק שהיא מפגרת בעשרות שנים בדברים מאוד בסיסים שמבינים בכל עיר מרכזית בעולם.
    זה מתחיל בתחבורה בסיסית, החלטות מנהלתיות ואיכות חיים. אבל במילא כך זו ההתנהלות במדינה שלנו…

  • אפי קורס  ביום ינואר 1, 2006 בשעה 11:18 pm

    יוסי, זה נחמד שיש לך בלוג, אבל זה לא מאפשר לך לכתוב חצאי אמיתות.
    לא יודע מי במשרד יער נתו לך את ההדמיות, אבל שכחו לספר לך על ארבעה דונם מתוך המתחם שמיועדים לפארק ירוק, חלקו חורשה ומתקני משחק, וחלקו דשא.
    לצערי אפילו לא בדקת את דרישות הועדה המחוזית שביד אחת עם הירוקים תבעה את הבטחת חילחול מי הגשמים למאגרי מי התהום, ואף הגדילו לתבוע הפיכתו של הפארק מייעוד שפ"פ לשצ"פ פתןח ונגיש דרך מעברים פתוחים לציבור מרחובות חשמונאים וקרליבך.
    הו, איך שזה משנה את התמונה, הו
    איך פתאום מהמיה נוססטלגית נוגה הופך המתחם למבנה עובדתי מוצק.
    תחי העיתונות הרכילותית.

  • יוסי מטלון  ביום ינואר 1, 2006 בשעה 11:30 pm

    ארבע דונמים מתוך שישים עבור דשא, חורשה ומתקני משחקים…..?!
    ואני חושב שהיה רצוי לא לבנות. לאדריכל קשה מאוד לומר את זה. רציתי לראות את מנהיגי העיר דואגים ומתחשבים בצרכים האמיתיים של התושבים ולא רק בניפוח קופת העיר והמדינה.

  • ה  ביום ינואר 2, 2006 בשעה 8:27 am

    רואים יופי את חצר 4 הדונמים בהדמייה, רק שלא ברור איפה יכנסו בתוכה גם החורשה, גם הדשא וגם מי הגשמים מכל השטחים האטומים שמסביבה.

    חולמים על סנטרל פארק ונשארים עם ארכיסקס ועלי תאנה סינטטיים.

  • אפי קורס  ביום ינואר 11, 2006 בשעה 10:25 pm

    ארבעה דונמים של דשא מתוך ארבעה עשר של שטח ירוק (חורשה על מצעים ופיתוח כמוזכר קודם).
    ברור שלא בדקת קודם שפירסמת.
    התכנית בהפקדה במחוזית,
    הירוקים דרשו וכנראה גם קיבלו את כל מה שאתה מנפנף בו.
    ברור שעדיפה חורשה, אבל איזה ערך נדל"ני זה יעלה מסביב? של המשרדים ברח' החשמונאים? של החניונים בקרליבך? לצערך זה שטח פרטי של חברת השוק הסיטונאי שבעליה הוא תנובה. מה לך כל המניפסט הזה בלי להציע שום דבר קונקרטי,
    הדבר הכי פופוליסטי בעולם זה לצעוק ירוק ירוק.
    בסדר, אבל איך? מי ישלם?

  • איתן אקהאוז  ביום נובמבר 10, 2009 בשעה 11:58 am

    בעיקרון מתוכננת תחנת רכבת קלה ממש על צומת קרליבך-לינקולן שאמורה להקל באופן משמעותי (אם עם ישראל אכן ינצל את אותה רכבת) על עומסי התנועה באזור
    בנוגע לשטחים הירוקים – לפי המידע באתר של יער, נראה כאילו השטחים הירוקים הללו לא באמת ירוקים – שטח מרוצף עם עצים הוא לא ריאה ירוקה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: