ומה עם העירייה?

 

מה יהיה עם בניין עיריית תל אביב? הוא מוכרז, כמעט, כמבנה מסוכן. אומרים שנבדקת אפשרות להרוס אותו למרות שעוד לא מלאו לו ארבעים שנה. מה יהיה עתידו של המרכז של המנגנונים? למה להרוס? כי מצבו הפיזי ירוד?! ולמה הוא ירוד? כי הוא לא נבנה כראוי, או אולי לא טיפלו בו כמו שצריך. בנין דומה לגוף חי, גם אוכל וגם פולט. יש לו לב, וורידים ועורקים, וגם ריאות. בדומה לגוף שלנו שזקוק מידי פעם לבדיקה וטיפול תקופתי, גם בניין זקוק לטיפוח ותשומת לב.

 

כבר ראיתי מספר בנינים בתל אביב שעמדו להתמוטט. היה אסור אפילו לחשוב להיכנס לתוכם, היה מסוכן לעבור לידם. למרות זאת, הם עברו השתלות ומתיחות, הכניסו להם לב חדש ונשמה רעננה, הם שופצו והפכו מגל הריסות למבנה "משומר" לתפארת. למרות שלמדינת ישראל מלאו רק חמישים ושש שנים, יש בה מבנים הראויים לשיפוץ, הרחבה ושימור. מדינה שנשענת על ההיסטוריה שלה, זקוקה גם להיסטוריה "חדשה".

 

מהשטח מדווחים כי חלונות הבניין מתפרקים, נופלים לרחוב ומסכנים את העוברים והשבים. למה לא מתקנים אותם? יודעי דבר ציינו כי ריבועי הבטון החשוף שבחזית הבניין שמטילים מעט צל, מתפוררים. האם יקלפו את הרשת הזאת?  מי יציל אותה?

 

נשאלת השאלה, כאשר בונים בניין, בייחוד מבנה ציבורי, לכמה שנים בונים אותו? עשר שנים? חמישים? האם הוא מתוכנן עם ראיה לטווח רחוק, או הוא נחשב בניין ארעי בעיניי הרשויות הבונות שמשתמשות בכספי התושבים לבנייתו. חשבתי לתומי שהאדריכלות היא חסרת גבולות זמן, (timeless architecture), אדריכלות לדורי דורות. מקובל לחשוב שמבנים ישרתו את המאכלסים אותם לתקופה של מאה שנה, לפחות! בנייני עיריות באירופה ובארה"ב משמשים את האזרחים עשרות ומאות שנים. גם שם יש פיתוח, מודרניזציה וגדילה, אבל יש שם גם תכנון ארוך טווח עם מבט לעתיד, וכבוד לעבר, ואפילו ראייה של חסכון ויעילות.

 

בניין עיריית תל אביב מתנשא לגובה של שתיים עשרה קומות מעל קומה כניסה גבוהה. מקומת הכניסה יוצאת לשון ארוכה, רחבה הבולטת כלפי הכיכר הקרויה בפי העם "המרפסת". לידה נמצאת בריכה רדודה. מתחת למרפסת חולפות מכוניות על פסי אספלט לוהטים. על אותה מרפסת נאמו גדולי האומה לאורך השנים, וביניהם ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שרו שם הגדולים שבזמרי האומה, בכו שם ילדי הארץ. מהמרפסת יורדות מדרגות למפלס הרחוב. שם חיכה הנתעב שרצח את ראש הממשלה. מה יעשו עם המרפסת, המדרגות, המצבה וכל מה שסביבה? האם ישמרו את הזכרון הלאומי שלנו או שינסו למחוק אותו?

 

יש הגורסים שבהזדמנות זו, כדאי גם ל"שפץ" את הכיכר ולבנות תחתיה חניון ענק. אולי כדאי לפרנסי העיר לשקול שוב האם באמת צריך לבנות בלב העיר חניון תת-קרקעי המיועד להכיל אלפי כלי רכב. כלי הרכב יצטרכו גם להיכנס ולצאת מהעיר בשעות הלחץ ויפלטו כמויות מזיקות של גזים רעילים וייצרו רעש בלתי נסבל, מה שלבטח לא ישפר את איכות החיים בעיר. מקומות חניה נוספים ליד בניין העירייה ומתחת לכיכר, לבטח ישפרו את תנאי העבודה של עובדי העירייה, אך האם חניון זה ישפר את חיי התושבים? אלפי מכוניות מהערים הסמוכות שיכנסו לתל אביב, יעטפו את בניין העירייה באהבה חונקת. וחלום הרכבת הקלה? הופך לאשליה כבדה המתרחקת יותר ויותר, בעוד שסיוט הפקקים מתקרב ומתממש.

 

כמדינה צעירה אין לנו עדיין הסטוריה של מתכננים מצטיינים לטווח ארוך. יש לנו מתכננים המצטיינים באלתורים ובפתרונות אד- הוק. אנחנו גם לפעמים קצת סומכים מידי על ה"יהיה בסדר" של המנהיגים שלנו, ומבקשים קצת פחות מידי מידע לפני החלטות גורליות. זה התחיל ב"נעשה ונשמע" אבל במקרה להלן אולי כדאי לשמוע קצת יותר לפני שעושים משהו שיתחרטו עליו.

 

 

צילומים: יוסי מטלון

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יולי משם  ביום מאי 2, 2004 בשעה 7:58 pm

    אין לנו הסטוריה של מתכננים מצטיינים לטווח ארוך. האם יש לנו הסטוריה תכנונית? האם יש לנו קו עיצובי אדריכלי מאפיין? ים תיכוני? אם כן, אז מה פשר גגות הרעפים בכל שכונות בנה ביתך הצעירות?
    ובישראל, שבה פרויקט מתחיל ברעיונות ואידיאות ונתקל בשלב זה או אחר בסוגיית צמצום התקציב (או לחילופין חלוקת הביצוע לשלבים), אין לנו ברירה אלא לעבוד בשיטת "כיבוי השריפות" וחבל.
    כמו כן, נכונה ההתיחסות למרכז תל אביב עם עוד כלי רכב וזיהום אוויר אבל מה על השוליים? על שכונות ליד התחנה המרכזית שבהן חיים פועלים זרים בתת תנאים מבחינת ריאות ירוקות ותחזוקת מבנים?
    בהצלחה יוסי. שמחה על הצטרפותך!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: